Příprava proaktivních učebnic Ma a Fy pro základní školu
V nadcházejícím školním roce budu učit matematiku i fyziku v primě a to znamená, že začínám psát proaktivní učebnice i pro 2. stupeň základní školy. Jsem připraven na to, že si zase téměř všechno budu muset udělat sám, ale přesto hledám kolegy, kteří by se chtěli připojit a pracovat na učebnicích se mnou.
Co budete mít z účasti na přípravě proaktivních učebnic matematiky a fyziky pro ZŠ?
- Přístup k editovatelné formě všech souborů, které v rámci práce na učebnicích vzniknou.
- Při podstatnějším vkladu podíl na případném prodeji editovatelných verzí školám (to je však spíš hypotetický přínos, protože gymnazijních učebnic se prodaly pouze dva kusy).
- Možnost komunikovat s někým, kdo nad svou výukou přemýšlí a snaží se ji realizovat co nejlépe.
- Dobrý pocit z užitečné práce (návštěvnost www.realisticky.cz stránek pět dní v týdnu atakuje tisícovou hranici).
Jak by měly učebnice vypadat?
- Půjde opět pro proaktivní učebnice. Budou tedy využívat výpočetní techniku k tomu, aby maximální část hodin pracovali žáci sami a učitel jejich práci spíš kontrolovat než prováděl u tabule za ně.
- Budou psány v objevitelském a experimentálním duchu. Budou se snažit, aby rozumné maximum informací žáci sami objevovali a shůry se konstatovalo pouze to, co je účelné a nutné.
- Budou více než učebnice gymnaziální věnovat nácviku schopnosti se učit (a to tak, že nácvik potřebných dovedností bude opravdovou náplní hodin ne jen odstavců v ŠVP nebo závěrečného přehledu v učebnici).
- Budou se snažit látku nejen lineárně probrat, ale pracovat s ní tak, aby se děti naučily ve svých myslích budovat něco, čemu by se dalo říkat poznatková struktura.
- Budou psány tak, aby usnadnily domácí učení rodičů s dětmi.
- Budou provázány navzájem, zejména tím, že ve fyzice nebudou používány ty partie matematiky, které ještě nebyly probrány, a naopak, pokud se v matematice něco probere, budu se snažit to ve fyzice využít.
Pokud Vás někoho spolupráce láká, ozvěte se co nejdříve, je třeba dohodnout nejen obsah učebnic, ale také způsob komunikace a sdílení zkušeností. Přdat se můžete kdykoliv.
Martin Krynický {martin(zav)krynicky.cz}